Je kent het vast wel; dat gevoel als je die bijzondere schoenen voor een schijntje kan kopen. Of het moment dat die gloednieuwe televisie eindelijk voor een mooie prijs is te scoren. Het is een welbekende ‘satisfier’:  shoppen tegen bodemprijzen.

Dringen voor Flying Tiger

Laatst was er bij Flying Tiger een actie waarbij alle producten in de winkel werden aangeboden voor maar één euro. Alle vestigingen werden voor één dag omgetoverd van doodnormale winkel naar chaos vol koopjesjagers. Mijn vriendin was die bewuste jubileumdag van Flying Tiger in een Bredaase vestiging. Ze had de rij overleefd, maar eenmaal in de winkel was het plezier er snel af. Het winkelmandje werd in eerste instantie nog gevuld, maar de enorme drukte voorkwam dat er uiteindelijk werd afgerekend. Het was ‘on-Nederlands’. De foto’s die ik doorgestuurd kreeg terwijl ik veilig en droog aan het werk was, logen er niet om.

Ruim anderhalf uur voor opening was de rij voor Flying Tigers al niet meer te overzien. Tientallen mensen vastgeplakt op een paar vierkante meter. Ik keek er toch een beetje raar van op. In Nederland zijn we dat eigenlijk niet gewend. Op wat speciale productlanceringen na, kan de gemiddelde Nederlandse koopjesjager hier vrij rustig shoppen. In Amerika wordt dat toch iets anders beleefd. Hoofdoorzaak: BLACK FRIDAY.

Het begint langzaam een bekend fenomeen te worden, die ‘zwarte vrijdag’. Het startsignaal van de kerstaankopen wordt die bewuste vrijdag gegeven en daardoor adverteren winkeliers vaak met extreme kortingen. Veel grote winkelketens als Walmart en Target openen de winkel dan al om 3:00 uur en ook dan staan de koopjesjagers al rijendik voor de opening.

Worden Amerikaanse taferelen straks werkelijkheid in Europa?

Ik denk het wel. Onderzoek van Adobe Analytics heeft uitgewezen dat in het Verenigd Koninkrijk de Black Friday-verkopen in 2017 18% hoger zijn uitgevallen dan het jaar daarvoor en er wordt een nog sterkere groei verwacht de komende jaren. In Nederland en België is Black Friday definitief onderdeel van ons uitgavenpatroon. Zo was Black Friday in België afgelopen jaar populairder dan ooit, en ook in ons eigen landje groeit de ‘Koopjesjagers-dag’ flink in populariteit.

Aanstaande vrijdag is het dus weer zo ver. De verlanglijstjes van de kinderen kunnen erbij worden gepakt en de tent mag voor de Mediamarkt worden opgezet. Waar ik mezelf zal beperken tot wat kleine digitale aankopen, zal ons land ondertussen eventjes op zijn kop staan. Om aan de gekte te ontkomen heb ik drie tips die ik graag met je wil delen.

Tip 1:

Allereerst, zorg dat je online shopt. Want hoe fijn is het dat je zonder chaos om je heen rustig kunt shoppen en de tijd hebt de afgeprijsde artikelen goed te bekijken?!

Tip 2:

Ten tweede, houd je aan je verlanglijstje! De kortingen die je tegen gaat komen zullen aantrekkelijk zijn, maar probeer het aantal impulsaankopen te beperken.

Tip 3:

En tenslotte: vergelijk de prijzen goed. Je hebt hiervoor verschillende, handige sites die de prijzen in alle heisa en drukte gewoon goed vergelijken. Enkele handige sites hiervoor zijn www.prijsvergelijk.nl , www.kieskeurig.nl en www.blackfridaynederland.nl

Ik wens je alvast veel shop-plezier (en sterkte) vrijdag. Tot de volgende!

Greetzzz, 

Boris