Personal branding is all about “jezelf als merk neerzetten”. Je gebruikt je kennis en persoonlijkheid om je te onderscheiden van anderen en je business een uniek gezicht te geven. Het succes van personal branding laat zich echter niet makkelijk meten. Dus, personal branding, hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? Ik ging voor je op onderzoek!

What’s the point?

Consumenten kopen eerder bij mensen die ze vertrouwen dan van bedrijven. Je bedrijf een gezicht geven door een beetje personal branding kan dus nooit kwaad. Door personal branding kun je je positioneren als expert binnen je branche. Met jouw branding laat je zien waar je voor staat en onderscheid je je van de rest.

TIP: Ben je al aan het bloggen? Dit is één van de simpelste vormen van personal branding. Geef je bedrijf een gezicht door een werknemer wekelijks iets te laten bloggen over een onderwerp dat voor jouw business relevant is. Geloofwaardigheid guaranteed!

Iedereen is een merk

De manier waarop je (online) communiceert en je gedraagt laat een indruk achter op vrienden, collega’s, zakelijke relaties maar óók op potentiële klanten. Welke berichten like je en welke niet? Hang je achterover tijdens een presentatie? Hoe reageer je op comments? Klik je een inkomende oproep weg tijdens een meeting? Werkelijk alles wat je doet laat een indruk achter. 

Online branding

Of je het nu wilt of niet, je hebt een digital footprint. Google jezelf maar eens. Ben je blij met wat je ziet? In deze tijd is online contact vaak het eerste contact dat we hebben. Zoekresultaten die echt bij je passen zijn dan wel wenselijk ;-). Waarschijnlijk komt je LinkedIn profiel als een van de eerste resultaten naar boven. Het is dus slim om deze zo volledig mogelijk in te vullen zodat iedereen die jou in de zoekresultaten vindt direct een goed beeld heeft van wie jij bent.

TIP: op LinkedIn kun je aanbevelingen van anderen toevoegen, hiermee kun je je perfect onderscheiden. Vraag eens aan je oude werkgever of een goede klant om iets over jou of jullie samenwerking te schrijven.

Dus…

Een personal brand bouwen kost tijd en moeite maar is naar mijn mening wel de moeite waard. Ik denk zelfs dat personal branding alleen nog maar belangrijker wordt. “Wij van WC eend adviseren WC eend”, werkt al tijden niet meer. Het gaat om het vertrouwen dat je door personal branding met je volgers en doelgroep kunt opbouwen.

En nog één laatste tip: wees vooral jezelf! Door een fake personal branding wordt zo doorheen geprikt en is bovendien dodelijk vermoeiend om vol te houden ;-). 

Tot de volgende!

Greetzzz,

Yazz