Dat Facebook de afgelopen weken aardig onder vuur heeft gelegen, is je vast niet ontgaan. Toch zien wij een sterke speler zoals Facebook, het veld niet zo snel verlaten. Zelfs niet nadat Facebook begin dit jaar het hele algoritme heeft omgegooid, wat nadelig was voor bedrijven. De focus ligt nu meer dan ooit op engagement in plaats van bereik.

Engagement a.k.a. betrokkenheid

Engagement, oftewel betrokkenheid, houdt in hoeveel mensen gericht ingaan op jouw bericht. Als je sterke content maakt die past bij je fans, dan groeit je betrokkenheid. Hoe groot je betrokkenheid is, wordt opgebouwd uit vijf factoren:

  1. Clicks – hoe vaak wordt er op je bericht geklikt?
  2. Views – hoe vaak wordt je content bekeken?
  3. Shares – hoeveel keer is je bericht gedeeld?
  4. Comments – hoeveel reacties krijgt je bericht?
  5. Likes – hoe vaak wordt je bericht ‘geliked’ door je volgers en niet-volgers?

Beat the algorithm

Je zou denken dat al je pagina volgers je bericht te zien krijgen. Maar nee, slecht een klein deel van je fans ziet jouw content in hun tijdlijn voorbij komen. Het algoritme van Facebook bepaalt of jouw bericht in de tijdlijn van jouw fans komt. Hoe het algoritme precies in elkaar zit, is niet bekend. Wel kunnen we je een aantal factoren geven die meespelen voor de zichtbaarheid van je bericht:

  • Relevantie

Als je content creëert dat echt past bij je doelgroep dan is de kans groot dat je bericht sneller wordt geliked of gedeeld. Die interactie zorgt er weer voor dat je engagement omhoog schiet.

  • Engagement

Hoe relevanter je bericht, hoe hoger de betrokkenheid en hoe groter de kans dat het bericht in de tijdlijn van je fans terecht komt. (Waardoor je bereik groeit).

  • Hoe oud het bericht is

Je content kan nog zo sterk zijn maar berichten van een aantal dagen oud, zul je niet meer terug vinden in je tijdlijn. Tenzij je content door iemand gedeeld wordt. Een kersvers bericht heeft dus een grotere kans om in de tijdlijn van je fans te komen.

Engagementbait

Misschien denk je nu: ‘dan vraag ik mijn volgers gewoon mijn berichten te liken.’ Helaas, zo simpel is het niet. Facebook straft je er zelfs voor. Berichten met woorden als like, share en comment worden automatisch door het algoritme minder bereik toegekend. Zulk soort berichten noemen we ‘engagementbait’, een lokaas voor betrokkenheid. Het is zelfs zo, als je veel engagementbait-berichten plaats zal jouw pagina in het geheel minder bereik krijgt, dus ook de berichten waar geen engagementbait in zit.

Information is key

Oké, we weten nu dat het belangrijk is om een hoge betrokkenheid te hebben, want dan wordt je content gezien door je fans. Om te zien hoe je bericht heeft gescoord, zul je een een kijkje moeten nemen in de statistieken van jouw Facebookpagina. Door regelmatig deze schatkist te raadplegen, kun je ontdekken welke content werkt en welke niet. Kijk niet alleen naar het aantal likes en reacties, maar juist naar het betrokkenheids-percentage.

Nog een laatste tip:

Probeer te variëren met de tijdstippen waarop je je berichten plaats. Het kan zomaar zijn dat berichten in de avond het veel beter doen bij jouw fans, dan in de ochtend. Dat was ‘m weer voor deze week! Benieuwd hoe je content maakt dat voor hoge engagement zorgt? Houd dan de Tuesday Buzz van 22 mei in de gaten. Daarin geef ik je tips voor meer engagement op je socials.

Greetzzz,

Yazz