De verhitte discussies rondom alle Facebook schandalen lijken even gesust te zijn, eindelijk. Facebook heeft haar beleid aangescherpt en treedt sterk op tegen fake news. Ondanks alle ophef is Facebook nog steeds een reus van een social platform en daarom is het voor bedrijven nog steeds interessant om er te adverteren. Wel jammer als je advertenties worden afgekeurd door alle nieuwe (lees: strengere) regels en je niet wordt verteld waarom jouw pareltjes niet zichtbaar zijn. No worries, als je de vijf belangrijkste controlepunten die ik hieronder voor je toelicht in de gaten houdt, kom je al een stuk verder! 

  1. Exit fake news

Als je in je advertentie onzin aan het verkondigen bent, wordt je daarvoor genadeloos gestraft. De ‘factcheckers’ van Facebook controleren of het nieuws waarmee je adverteert wel waar is. Naar eigen zeggen wil Facebook nepnieuws met wel 80% verminderen.

  1. Handjes boven de dekens

Het is niet toegestaan om sexueel getinte advertenties te publiceren. “Sex sells” gaat op Facebook duidelijk niet op. Is ook wel met een goede reden: namelijk ter bescherming van jonge gebruikers. Dus naakt, seksuele handelingen of uitdagende beelden zijn absolute no-go’s. Omdat meningen nog wel eens verschillen wat dan precies sexueel getint is of niet, is artistiek naakt ook niet toegestaan. Een advertentie met een diepe decolleté zul je dus niet voorbij zien komen in je tijdlijn.

  1. Meeliften is uit den boze

Je advertentie wordt afgekeurd als er onterecht gebruik wordt gemaakt van (het benoemen van) een merk. Je mag niet impliceren dat je met een merk samenwerkt, voor commerciële doeleinden. Als je bijvoorbeeld wilt adverteren met een WordPress-cursus, kun je het merk ‘Wordpress’ moeilijk vermijden. In dat geval zal je advertentie niet afgekeurd worden, als je het merk maar beperkt noemt en de focus op de inhoud van de cursus ligt bijvoorbeeld. Het aanpassen van een logo is ook een no go. Je mag dus een merk gewoon noemen in je advertentie, zolang buitenstaanders maar niet denken dat het om een samenwerking gaat.

  1. Picture perfect

Als je advertentie afbeelding een flinke dosis tekst bevat, zal hij niet goedgekeurd worden. De afbeelding waarmee je wilt adverteren mag namelijk maar 20% tekst bevatten. Facebook beschermt je hier eigenlijk een klein beetje mee want afbeeldingen met veel tekst zijn minder interessant. Je kan met deze controletool eenvoudig checken of je aan de 20% voldoet. De tekst boven de afbeelding telt overigens niet mee.

  1. Discretie gewenst

Dit controlepunt tackelt de meeste advertenties. Je mag namelijk geen persoonlijke kenmerken benoemen in een advertentie. Zoals beweringen, direct of indirect, die betrekking hebben tot iemands ras, afkomst, seksuele geaardheid, godsdienst, medische toestand, leeftijd, financiële status en nog veel meer. Hierbij gaat het erom dat de advertentie draait om het product of dienst en daarbij mag je niet verwijzen naar een specifieke doelgroep. Wat dus niet mag is: ‘Ontmoet andere boeddhisten,’ omdat deze advertentie specifiek is voor boeddhisten. Maar wat wel mag is: ‘Op zoek naar boeddhisten bij jou in de buurt?’ Helemaal duidelijk nu toch? Nee, niet? Check dan even deze pagina voor meer info. 

Zo, dat waren de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden als je adverteert op Facebook. Heb je nu nog steeds zoiets van: ‘uhm, waarom is mijn Facebook-advertentie afgekeurd?’, stuur ons dan even een berichtje, dan kijken we met je mee!

Greetzzz,

Yazz