Dat stories booming zijn en dat het gebruik ervan ook talloze mogelijkheden voor bedrijven en merken biedt, is vast niks nieuws. Met stories vertel je een verhaal en door middel van stickers kan je dat verhaal versterken. Erg handig dus! Maar er zijn inmiddels zo veel stickers met verschillende functies, dat we kunnen voorstellen dat jij denkt: ‘laat maar zitten’. Daarom zet ik de belangrijkste vandaag op een rij en vertel ik je hoe jij, als ondernemer, ze kunt gebruiken! Here we go: 

  1. Locatie

Deze spreekt natuurlijk voor zich. Met deze sticker kan je de locatie toevoegen waar je je story hebt gemaakt. Dit is er eentje die je zeker moet gebruiken omdat je kijkers meer context krijgen bij je verhaal en zich dus meer betrokken voelen! Daarnaast wordt je story ook zichtbaar in de ‘openbare’ story van de locatie waardoor je dus op meer plekken op Instagram zichtbaar wordt!

En hoe zet je ‘m dan in? Ben je bijvoorbeeld een winkelier in Breda, voeg dan je locatie toe aan een story van je winkel. Zo zien je volgers waar je bent en kunnen nieuwe Instagrammers je ontdekken. Easy as that!

  1. Hashtag

Deze sticker werkt hetzelfde als de hashtags die je al kent in gewone posts. Net als bij de locatie sticker wordt je story vindbaar voor alle Instagram gebruikers door te zoeken op de hashtag. Je kan er wel tien per story gebruiken! Maar let op dat je niet elke story volpropt met hashtags, dat kan als ‘spammy’ overkomen. Zo af en toe een hashtag toevoegen aan je story kan dus bijdragen aan een groter bereik. Als je er voorgaat, maak ze dan zo specifiek mogelijk. Dus gebruik bijvoorbeeld #teckel in plaats van #hond.

  1. Poll

Met een poll kan je je kijkers laten kiezen tussen twee opties. Deze sticker stimuleert de interactie tussen jou en je volgers. Als je bijvoorbeeld live wilt gaan en je twijfelt over hoe laat je dat moet doen, is dit een handige en simpele manier om erachter te komen. Met deze sticker kun je de gekste dingen te weten komen van je volgers.

  1. Delen met

Als je deze sticker toevoegt aan je verhaal kan je er voor kiezen om je story alleen aan bepaalde mensen te laten zien. Hoe het werkt? Tik de sticker aan en voeg de mensen toe aan wie jij je verhaal wilt laten zien. Geef dan alleen nog de sticker een naam en voila, you’re good to go. Alle groepen die je aanmaakt blijven bewaard, je hoeft dus niet elke keer iedereen aan te klikken. Hoe je ‘m als bedrijf kan inzetten? Misschien wil je wel eens een foto delen die leuk is voor je medewerkers, maar niks zegt voor je klanten. Maak dan een groep/sticker aan met alle werknemers. Zo houd je je werknemers op de hoogte en betrokken.

  1. Vragen

Net als bij een poll kunnen je kijkers met deze sticker reageren op je verhaal. Het verschil is alleen dat de antwoorden op je vraag binnen komen bij je verhaal. Om de antwoorden dus te bekijken moet je je verhaal openen en naar boven swipen. Wil je reageren op een antwoord? Dan doe je dat door een nieuwe story te maken. Je kan dan het antwoord als sticker in je verhaal plakken en jou reactie er naast typen. Very interactive, we like!

  1. Emojikiezer

Met deze interactieve sticker kun je meten wat je volgers ergens van vinden. Leuk om aan een verhaal toe te voegen als je bijvoorbeeld iets nieuws te laten zien hebt aan je klanten. Je kan dan peilen hoe leuk (of niet) ze het vinden. Je kan elke Emoji die er is kiezen zodat het helemaal past bij jou verhaal.

Zo, dat waren de belangrijkste. Je wilt nu vast met alles tegelijk aan de slag, maar ook hier geldt: less is more. Want anders zien je volgers straks door bomen (of stickers hehe) het bos niet meer. Succes en tot volgende week!

Greetzzz,

Yazz