Facebook komt met twee nieuwe producten op de markt: de Portal en Portal+. De producten zelf zijn niet eens heel bijzonder, de timing van de launch is dat wel!
Een korte introductie van wat je mag verwachten:

Portal is een videocommunicatie systeem waarmee je kunt videobellen naar mensen over heel de wereld. Het scherm van de Portal is voorzien van vier microfoons zodat alle geluiden in de buurt goed worden opgenomen en daarnaast zorgt de AI hardware ervoor dat alle actie goed in beeld wordt gebracht en achtergrondgeluiden worden weggefilterd. De ingebouwde standaard maakt het product volledig hands-free.

Links de Portal en rechts de Portal Plus

Bijzondere timing

De lancering van de Portal producten stond eigenlijk al eerder op het programma maar een andere gebeurtenis gooide roet in het eten. Iets minder dan een half jaar geleden stonden internet en kranten bol van berichten over het Cambridge Analytica-schandaal. Facebook zou gegevens van 87 miljoen gebruikers hebben verstrekt aan Cambridge Anaytica. Dit leidde tot een grote daling in het vertrouwen in Facebook, ruim 66 procent van de ondervraagden gaf aan minder vertrouwen te hebben in het medium. In mijn optiek opvallend dat Facebook de Portal nu in de markt zet. We leven in een tijdperk waar privacy voor mensen steeds belangrijker wordt, men is steeds vaker opzoek naar een moment voor zichzelf. Deze Portals vragen juist om nieuwe sociale grenzen open te stellen en nóg meer te delen.

Wie haalt Facebook in huis?!

Verschillende media (Independent, Recode) zetten vraagtekens bij de komst van de Portals. En hoewel ikzelf ook mijn vraagtekens bij het product heb, zie ik tegelijkertijd wel degelijk potentie voor bepaalde doelgroepen. De Portal kan namelijk het perfecte middel zijn voor werkende ouders in het buitenland die graag doordeweeks in contact willen blijven met het gezin. De ingebouwde Smart Camera kan namelijk in- en uitzoomen om zo het juiste actieframe te creëren. Dit is handig om bijvoorbeeld spelende kinderen te kunnen blijven zien.

Een andere interessante doelgroep zijn werkende mensen met (inter)nationale (zaken)relaties. Een overleg kan gestart worden met een druk op de knop en iedereen komt netjes in beeld. De Facebook Portal gaat verder dan een Skype-call omdat gebruikers volledig hands-free ter werk kunnen gaan en alle achtergrondgeluiden worden, zoals eerder geschreven, weggefilterd.

Facebook Portal met bijkomende gezichtseffecten

De toekomst

Het concept van de Facebook Portal roept bij mij persoonlijk wel wat vragen op. In hoeverre is dit product echt vernieuwend? En is er daadwerkelijk behoefte aan een product waarbij mensen snel het gevoel krijgen hun privacy volledig kwijt te raken?

Uitgesproken kritiek op The Portal

Je zou denken dat Facebook heeft geleerd van het privacy schandaal. Het feit dat de productbeschrijving ongeveer uit twee A4’tjes bestaat en de privacyverklaring een heel boekwerk is geworden spreekt dan ook voor zich. Het startsein is in ieder geval gegeven en zonder twijfel zullen Facebook ‘die-hards’ in de rij staan om het product te bemachtigen, maar op de lange termijn heb ik grote twijfels. Kritieken van enkele grote mediabedrijven zijn, op zijn zachtst gezegd, niet mild. To be continued…

Greetzzz,

Boris