Dat een contentkalender handig en efficiënt is, hoef ik je vast niet te vertellen. Maar de kans is groot dat je je social media updates nog niet volgens een vaste planning post. Misschien omdat niet weet waar je moet beginnen? Of werkt je huidige niet zoals je zou willen? In deze blog geef ik je vijf tips zodat je na het lezen zelf aan de slag kan met je eigen contentkalender!

1. 3, 2, 1, go!

Help! Waar moet je beginnen als je je social media posts op orde wilt krijgen? Een contentkalender is het antwoord. Het lijkt misschien onnodig, zeker wanneer je ‘maar’ twee platformen managed en er niet heel actief bent. Maar een overzicht waarin je social updates staan, biedt voordelen voor iedereen die er iets mee te maken heeft! Al is het alleen maar zodat je op tijd een inhaker kunt bedenken voor bijvoorbeeld, Secretaressedag (en die komt er dus binnenkort aan ;-))

2. Kill your darlings

Een planning maken is keuzes maken. Bepaal op welke kanalen je wilt posten, hoe vaak je dit gaat doen en met welk doel. De keuzes die je hierin maakt zijn voor een deel gebaseerd op wie je wilt bereiken (wie is je doelgroep?). Facebook en Instagram zijn voor de hand liggend, maar in een B2B omgeving mag LinkedIn bijvoorbeeld echt niet ontbreken. Maak scherpe keuzes, want je kunt beter een sterke presence op twee gekozen platforms managen dan ‘een beetje doen’ op allemaal. Lastig keuzes maken? Plan een bak koffie, we zijn graag je sparringspartner!

3. Content baby

Keuzes gemaakt? Tijd om je kalender in te vullen. Een contentkalender draait immers om content. Zorg voor een goede en voldoende afwisseling in tekst, foto en video. Een contentkalender geeft een overzicht van al je social updates. Zo zie je dat je de laatste tijd wel erg vaak een kop koffie hebt gepost….welk signaal geef je hiermee af? Het is belangrijk, vóórdat je überhaupt een start, maakt je doelen helder te formuleren zodat je ook de resultaten meetbaar kunt maken. Zo kun je indien nodig tussentijds nog in je contentkalender bijsturen. En tipje: ruim dit jaar extra tijd in voor je planning voor video’s, één van de niet te missen social trends van 2018.

4. De juiste tools, het halve werk

Er zijn legio aan verschillende planning en publishing tools, maar ‘good old’ Excel werkt ook perfect! Maak een overzichtelijke indeling waarbij het voor iedereen direct duidelijk is wat er gedaan moet worden (en wie daar verantwoordelijk voor is!). Kies categorieën die je ook echt gaat gebruiken. Dag, datum, platform, wie, update en afbeelding zijn bijvoorbeeld al fijn om mee te starten. Wij gebruiken ook nog de kolommen ‘bijzonder’, hier vullen we de speciale (inhaak-) dagen in, en ‘link’ voor linkjes waarna posts verwijzen. Of ga je liever voor old school? Een whiteboard op een centrale plek binnen je werkplek kan ook prima fungeren als contentkalender.

Appeltje-eitje? Plan dan je content in via de publishing tools van Facebook Business Manager of Later.com voor Instagram.

5. Sharing = caring

Als je je planning compleet hebt is het handig hem te delen met je collega’s. Onze contentkalender staat in een gedeelde online werkomgeving. Zo kan iedereen er gemakkelijk bij en kunnen we controleren of er volgens de planning gewerkt wordt. Het is een stok achter de deur zodat je je aan je planning houdt en er geen social updates meer worden gemist.

Toch nog een laatste tip: wees flexibel. Gebeurt er onverwachts iets wat het delen waard is? Post dit dan zeker, inspringen op actualiteiten is bijna een must! Ik ben benieuwd hoe ver jij vooruit plant in jouw contentkalender. Let me know!

Greetzzz,

Yazz